Att bryta ut en del av företaget och sälja av, del 1 att ta beslutet

Att man väljer att sälja en del av verksamheten kan ha olika anledningar. För att räkna upp några kan vara för att renodla verksamheten, att finansiera upp nya investeringar, att lösa ut ekonomiska trångmål eller för att ge utrymme till förnyelse. Innan man kan bryta ut ett företag så behöver man ett förberedande detektivarbete. Oftast ska det utföras utan att personer som är inblandade i verksamheten får känna till det. Det beror främst på att det kan finnas risk för kursdrivande marknadsinformation kommer ut på marknaden och det är olagligt för börsnoterade företag. Men det handlar även om att inte skapa oro i företaget eller i marknaden där kunder använder tjänster och konkurrenter som slåss för affärer.

För att avyttra verksamheten finns det många varianter och sätt. Dels kan man bara lägga ner verksamhet. Det är en väg som vi sällan rekommenderar. Det är mycket kostsamt och sliter på befintlig verksamhet, det riskerar att skapa en ”bad will” mot företaget både inifrån, från kunder och framförallt den personal som blir drabbad. Det är en process som är lång och involverar varsel på förhand och skall följa strikta regelverk.

Men det finns, som vi tycker, är bättre sätt…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Please Wait